Loading page...

test

SEO tips I – keyword strategie

SEO tips I – keyword strategie

U wilt uw website beter vindbaar maken? Dit beter vindbaar worden, SEO, begint altijd met de juiste keyword strategie.

Een keyword, ook wel zoekwoord, is een woord, of combinatie van woorden, waarop uw pagina gevonden moet worden. Veel ondernemers denken hier niet aan wanneer ze een website of webwinkel starten terwijl het vaak juist handiger is om dit direct bij de start te doen.

 

Een goed keyword houdt rekening met 4 factoren:

  1. Hoe wilt u gevonden worden?
  2. Hoe zoekt uw potentiële klant (zoekvolume)?
  3. Hoe sterk is uw concurrentie?
  4. Heeft het commerciele waarde?

Met Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden krijgt u direct een idee van het zoekvolume en de concurrentie krijgen (punten 2 en 3). In uw Adwords account onder ‘hulpprogramma’s en analyse’ vindt u dit handige tooltje. Er valt uit af te lezen wat het zoekvolume van een keyword is en of de concurrentie hoog, normaal of laag is. (Nog geen Adwords account? Maak er dan gratis een aan).

Een andere handige gratis tool is Google Trends. Hiermee is het mogelijk om van een zoekwoord het zoekvolume in de tijd en per regio te bekijken. 
Als we in de afgelopen 12 maanden in Nederland kijken naar ‘herenschoenen’ dan valt bijvoorbeeld af te leiden dat ‘herenschoenen 2012’ en ‘sale herenschoenen’ beide snelle stijgers zijn. Wellicht dus handig om een webpagina op te optimaliseren.
 
Keywords vallen onder te verdelen in short tail en long tail. Een short tail keyword is één enkel zoekwoord zoals ‘herenschoenen’. Een long tail keyword is een combinatie van meerdere woorden zoals ‘herenschoenen amsterdam’. 
Uiteraard wordt u sneller vindbaar als u zich richt op een long tail keyword. Een combinatie is immers specifieker en levert meestal minder online concurrenten op. Hoe minder concurrenten, hoe sneller vindbaar. Vaak heeft een short tail zoekwoord een aanzienlijk hoger zoekvolume en kan dus mogelijk leiden tot meer sales dan long tail. En dat is toch ook iets om rekening mee te houden.
 
Een ander belangrijk aspect om rekening mee te houden is dat iedere individuele webpagina slechts geoptimaliseerd kan worden voor één zoekwoord(combinatie). Het is niet mogelijk om dezelfde pagina goed vindbaar te maken op ‘herenschoenen’ en ‘vrouwenschoenen’.  Dit verplicht u meteen om goed na te denken over het juiste keyword voor de juiste pagina.  
 
Blijkt uit het voorwerk dat de concurrentie moordend is, het zoekvolume beperkt en u ook nog de mogelijkheid heeft om uw aanbod anders te labellen, overweeg en onderzoek die optie dan ook. Met beperkte aanpassingen kan uw vindbaarheid langdurig verbeterd worden. Uw keyword strategie vormt daarbij de basis.

Tags: 

Reactie toevoegen